Set Bersalin yang Mana Pilihan Ku?

Salam pembaca MB...

Baby dalam perut Mama sekarang dah genap 33 minggu. Ramai orang nasihatkan Mama dan Papa supaya berjaga-jaga dalam tempoh ni. Sebab 33 minggu ni kira bila-bila masa je baby boleh rasa nak keluar tengok dunia.

Persiapan dah hampir perfect. Cuma sekarang ni Mama tengah bingung nak beli Set Bersalin. 1st pregnancy ni memang banyak benda yang membingungkan lah...bingung, confuse, pening lalat dibuatnya.

Google punya google...ada 2 jenama Set Bersalin yang menjadi perhatian Mama.
1. Set Bersalin NR
2. Set Bersalin Amway

Kedua-duanya boleh dikatakan adalah produk best-seller untuk kategori Set Bersalin. Harga pun lebih kurang je...ini antara komen yang Mama dapat daripada Google.

1st delivery pakai amway. pendapat aku - amway ni very mild sbb dia cater for malays and non malays. ubt dia ada 2 jenis je and aku rasa mcm tak bg kesan pun utk turunkan berat. amway set ni lebih pada luaran, tempek2 semua tu. aku tak allergic bila tempek semua tu cumanya cukup rimas bila pes dia dah kering, jadi serbuk maka penuh laaa atas lantai serbuk kuning. tp minyak baby dia sgt sedap bau. bengkung dia pun ok aku suka. panjang and lembut kainnya.

NR - i heart this set! aku pakai baru ni. berat masa pregnant dah setel dah, skang ni berat aku lg kurang dari before pregnant. phytonatal dia mmg power. perut aku boleh tolerate, perut ko aku tak sure. mula2 mkn mmg huru hara skit nak gi toilet tp yg jaminnya, ko takkan kena sembelit time pantang. nak senang, mkn mlm before tido, esok pagi bgn sure membuang dulu. ni cara aku regulate bowel movement aku time pantang dulu so that bila siang pakai bengkung tu, takyah la kejap2 bukak nak gi toilet kan. minyak mustajab dia bes. lg satu phyto ni buat badan jadi cepat segar and bertenaga. tak cpt penat. takde la ko tersadai je atas katil sepanjang pantang kan. stat mkn sebijik dulu. agak2 ok and baby tak cirit, up 2 pil. lepas tu 3 pil. then maintain.

serbuk/krim barut tu aku takleh pakai sbb naik ruam kat perut. serbuk lulur dia terbaik, abih aku sental semua daki2 mmg lembut mulus je rasa lepas mandi. teh dia pun sedap. even aku dah abih pantang ni, aku continue mkn phyto n air teh tu. badan rasa cergas dan tak cepat penat.

tp personally, aku tak pakai semua produk dlm set tu. kalo lepas ni ada rezeki pregnant lg, aku akan beli NR, tp beli loose set. phyto, air teh, minyak herbanika (kaler purple, yg utk bersalin punya tak bes mcm herbanika ni), lulur, uncang herba utk rendam tu. yg lain tak nak. nak murah, ko beli online kat nr4u, daftar jadi online member. masa aku beli dulu, kebetulan ada raya sale, dpt 30% diskaun on top of members' discount rate. set bersalin tu aku beli rm280 je harganya.

Sumber: http://thalhazlin.blogspot.com/2012/02/set-bersalin-yang-mana-satu-ni.html

Adik Mama sendiri masa bersalin anak 1st...ambik jenama NR. Komen adik Mama...kalau nak kurus...better ambik NR. Sebab dulu officemate dia ramai yang ambil NR dan badan memang mantap. Dia sendiri memang kurus dari sebelum kawin, sampai lepas bersalin. So, perubahan tentang faktor 'kurus' tu tak ketara sangat kat dia...hahaha...Tapi menurut adik Mama, kelemahan NR ni..kalau baby kene jaundis, produk ni tak berapa disarankan untuk diambil hinggalah Jaundis baby kita sembuh.

Amway pulak...lebih kepada kegunaan luaran kot. Kesimpulannya...Mama macam lebih berminat nak ambik NR. Sebab Mama berazam nak kurus! Dengan keazaman yang paling kuat...hihihi...

Ada jugak orang suggest kat Mama Set Bersalin Shaklee. Mama dah hampir terbeli dah U all tau...mujurlah Mama call adik Mama. Rupa-rupanya dia pun pernah beli kesemua pil-pil untuk Set Bersalin dan Set Menyusu Shaklee tu. Memang testimoni nya bagus-bagus belaka. Cumanya semua produknya dalam bentuk pil dan adik Mama kata rasanya meloyakan dan pilnya besar-besar belaka. Adik Mama cuma boleh telan yang Alfalfa je sebab ianya 'tasteless' dan saiznya kecil. Mama belum pernah makan. Tapi Mama pun tak berapa minat kalau dalam bentuk pil dan saiz besar. Kalau rasa pahit atau meloyakan...lagilah Mama tak mau...huhu. Mama cuma dah order ESP Shaklee yang berasaskan Protein Soya. Ia dalam bentuk susu kot. Produk tu tengah on the way (dalam proses pengeposan) sebab Mama baru je order tadi. Nak cuba dulu sebab menurut pembacaan Mamma, ia bagus untuk ibu sebelum bersalin dan selepas bersalin untuk memperbanyakkan susu ibu.

Mama cuba dulu k...kalau bagus nanti Mama update kat U all...

Ok...Mama stop kat sini je. Sebab Papa dah tunggu Mama. Kami nak keluar...nak ambik barang-barang baby kat rumah adik Mama. Lucky for us...dapat jimat duit sebab adik Mama nak pinjamkan barang-barang baby kat Mama and Papa. Sampai jumpa lagi :)

0 comments:

Post a Comment


up